Kreditsystemet

Och som om detta med reklamen och uppmaningen om att handlar mer inte vore nog. Sen finns det krediter och smslån för att vi skall kunna handla ännu mer. Jag är ingen person som är gjord för kreditkort. Jag vet själv att jag är slösaktig och att jag inte skulle kunna kontrollera ett sånt. Jag gillar inte heller att köpa saker på avbetalning, men idag har ändå så pass bra koll på de få avbetalningar jag har och min ekonomi att jag ansett mig kunna hantera det. Att det finns kreditkort är säkert jättebra för de som kan hantera sånt, och jag har inte lagt någon större vikt vid detta. Inte förrän olika banker och liknande skickar hem ansökningar till mig som handlar om just detta. Jag har fått detta från fyra eller fem olika aktörer, och jag tycker att det är oerhört fräckt. Det har tillochmed i ett fall föerkommit att de även skickade hem kortet så att jag skulle kunna använda det med en gång.

För mig när jag tänker på detta kommer det upp en massa skulder hos Kronofogden och hundra avsnitt av Lyxfällan rullar förbi. Om så många redan har problem och shoppingberoendet ökar, inte blir väl samhället bättre av att skicka hem kreditkort till folk? Vad skulle hända om jag inte hade slängt kortet utan börjat handla hysteriskt? Om jag inte hade den kontrollen? Vad samhället behöver är snarare aktörer som skickar ut tips på hur man sparar pengar!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0