I nostalgins värld

I artikeln "Varning för nostalgi-lavinen" har författaren Göran Everdahl tagit fakta på det här med vad nostalgi innebär idag och hur det har påverkat det samhälle vi lever i att dels sälja nostalgiska Picknick till skyhöga priser men också till att börja nyproducera Mon Amie. Han menar också på att fet främst i inte är de som levde under exempelvis 1950-talet som blir mest nostalgiska, utan populärast med retro verkar ligga hos en målgrupp av unga människor under 30 år. Och att det till följd av bland annat ungas nostalgi-hysteri så har sådana saker som var populärt på 50-talet börjat tillverkas på nytt.

Postat av: Linn

Det där har jag funderat över ibland. Jag är nämligen också en sådan som blir alldeles varm i kroppen av gamla saker från 30-, 40-, 50-talet.

Delvis tror jag att det beror på att det är lätt att bygga upp en drömbild av något man inte upplevt själv. Det är lätt att inbilla sig att allt var guld och gröna skogar på 50-talet, man har ju inga egna referenser. Sen har jag ju ändå minnen till en del av de här gamla grejerna, och förknippar dem med tryggheten hos mor- och farföräldrar.

2012-07-18 @ 11:39:52
URL: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0