Nyköpings festdagar

När jag var liten älskade jag att klä ut mig. Jag tyckte det var jätteroligt att greja och hålla på med detta och jag lekte mycket med de "utklädningskläder" som fanns hos mormor. Dock var ju det mesta i vuxenstorlek och något stora åt oss barnbarn som ville klä ut oss. Men så varje höst, i början av augusti hölls den roliga Karnevalen. Detta var ett jippo som pågick fredag-söndag (som jag minns det). Det fanns karuseller att åka och massa knallar stod runtomkring och sålde diverser prylar och godis. Och på lördagen var det karnevalståg. Karnevalståget innebar att det åkte en bil först som spelade sambamusik och sen kom alla sambadansöserna i sina paljettprydda dräkter dansandes längs Östra Storgatan. Även allmänheten fick klä ut sig och delta i detta karnevalståg. Ett år gick hela familjen dit, utklädda till cowboys. Detta är inget jag minns, men mina föräldrar har ett fotografi på detta sitter på deras kylskåp.
 
Karnevalen är numera inte vad det en gång var. Det finns inget karnevalståg längre och det känns inte riktigt som det är samma stämning i stan längre under dessa dagar (kan dock bero på att jag växt upp nu).
 
Lugn natt trots festivaler
Bilden är lånad från Södermanlands Nyheters artikel, publicerad: 2013-08-03.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0