Köphysterin

Det finns en sak som jag börjat tänka på mer och mer på sista tiden. Det rör mycket konsumtionssamhället vi lever i och den livsstil vi har idag om att shoppa mer och mer.

Så fort man deltar i en tävling där ens e-post registreras, då får man mängder av reklam om olika erbjudanden "kom och köp till extra bra pris och du får dessa fantastiska premier på köpet!". Detta gäller även om man exempelvis varit prenumerant på någon tidning eller beställer saker på nätet. Men detta pockane på uppmärksamhet om hur jag ska spendera mina pengar kommer inte bara i mail. De finns även som banners på olika sidor och hjärntvättar min köpzon i huvudet med att visa upp de finaste sakerna. Jag hävdar även att det på något sätt sparas de typer av plagg och liknande som jag har tittat på hos olika sidor, och att det finns något som kan känna av vad just jag är intresserad av.

Jag har valt att ha "Ingen reklam, tack" på min dörr. Främst av miljöskäl men också för att min papperskasse med tidningsinsamling blir överfull inom kort. Jag saknar inte reklamen i brevlådan, jag får ändå så mycket intryck på alla håll och kanter (även via exempelvis tv).

Men, jag ska tillägga att jag också lätt halkar dit och shoppar en hel del. Det går lite i vågor det där. Ibland har jag inget behov alls av att köpa något, ibland tänker jag bara secondhand och ibland så köper jag sånt jag antagligen inte behöver egentligen.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0