Vart är samhället på väg?

Varför ska det alltid handla om pengar?
 
Min mormor har varit aktiv inom Röda Korset i väldigt många år, och det var hon som fick mig att bli medlem i organisationen. Jag är uppväxt med att hon samlade inte saker till loppisar som Röda Korset hade för att samla in pengar. Och hon tog emot kläder till insamling och la i stora papperssäckar, som jag hjälpte henne med att paketera. Vi märkte säckarna med ålder och kön. Detta är de bitarna jag minns mest under min uppväxt, och hon sorterade kläder och saker i oändlighet.
 
När jag blev äldre kom verkligheten ifatt mig när jag själv upplevde baksidor av detta, och hon berättade tråkigheter. Det fanns människor som åkte och lämnade kartonger med saker, även trasig saker på hennes tomt, ofta när hon inte var hemma. Alla ringde inte och frågade om hon kunde ta emot saker. En gång berättade hon att hon hade kommit hem och det stod 4 flyttlådor med gardiner på trappen. Sen berättade hon också att hon hade fått in skortor till klädinsamlingen där den som skänkt kläderna hade suttit och sprättat bort knapparna...
 
Mormor berättade mycket om den grupp med tanter i Vrena som höll till i Kupan och de fixade babypaket med filtar, blöjor med mera. Det verkade som en meningsfull sysselsättning för tanterna som kanske inte annars gjorde så mycket, och kanske var ensamma. För en tid sedan berättade mormor att de inte längre gjorde babypaket, eftersom att det blev för dyrt för att skicka. Ganska nyligen när vi kom att prata om detta berättade hon om att en av tanterna virkade filtar, och hon hade virkat 500 stycken... Och då berättade hon även att Röda Korset inte längre tar emot kläder till klädinsamling, för att det blir för dyrt.
 
Vadå FÖR DYRT?
 
Vart är vårt samhälle på väg?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0